Φράουλα: Η θεραπευτική αξία και τα οφέλη του φρούτου πειρασμού

in Evexia by

Η Φράουλα είναι αγγειόσπερμο, δικότυλο λαχανικό που ανήκει στην οικογένεια των Ροδίδων (Rosaceae) με 15 περίπου είδη ιθαγενή των βόρειων εύκρατων περιοχών. Κατά πάσα πιθανότητα η καταγωγή της είναι από τη Χιλή.

Ιδιαίτερα γνωστή στην Ελλάδα είναι η ευρωπαϊκή φράουλα που βρίσκεται και αυτοφυής σε λοφώδεις,δασώδεις και ημιδασώδεις περιοχές. Ο καρπός της άγριας αυτής φράουλας είναι μικρός, εξαιρετικά γλυκός και νόστιμος. Οι σύγχρονες καλλιέργειες οδήγησαν στο να δημιουργηθεί μία ποικιλία με μεγάλους καρπούς γνωστή με την ονομασία Φράουλα Ανανάσα.

Η φράουλα είναι πολυετές, έρπον κυρίως αλλά και αναρριχώμενο ποώδες φυτό με τριχωτά σύνθετα φύλλα που αποτελούνται από 3 φυλλάρια που τα περιθώρια τους είναι πριονωτά. Τα άνθη της είναι λευκά, μονογενή ή και ερμαφρόδιτα και φύονται σε μικρές ταξιανθίες που ξεκινούν από τις μασχάλες των φύλλων. Όσο ο χρόνος περνάει οι ρίζες του φυτού γίνονται ξυλώδεις και αναπτύσσονται παραφυάδες που ριζώνουν αναπτύσσοντας νέα φυτά. Ο καρπός της φράουλας είναι σύνθετος και αποτελείται από μια ανθοδόχη που έχει στην επιφάνεια της πολλά μικρά σπόρια. Η καλλιέργεια της φράουλας είναι αρκετά εύκολη ακόμα και για τους πιο αρχάριους.

Οι φράουλες εκτός από πολύ ωραίο χρώμα και δημοφιλή γεύση έχουν πολλά θρεπτικά στοιχεία και πρσφέρουν πολλά πλεονεκτήματα σε όσους τις καταναλώνουν. Περιέχουν πλήθος βιταμινών, όπως είναι οι B1, B2, B3, B6, A, K και η βιταμίνη E και οι επιλογές κατανάλωσής τους είναι ποικίλες και για κάθε γούστο.

Επίσης, οι φράουλες έχουν πλούσια αντιοξειδωτική δράση, αρκεί να σκεφτεί κανείς πως ένα φλιτζάνι την ημέρα, που αντιστοιχεί σε 5-8 μεγάλες φράουλες προσδίδει περισσότερη βιταμίνη C από την συνιστώμενη ημερήσια δόση. Η αντιφλεγμονώδης δράση της φράουλας είναι γεγονός καθώς οι φαινόλες που περιέχει μειώνουν τη δράση του ενζύμου COX που προκαλεί την φλεγμονή. Τα αντιφλεγμονώδη φάρμακα εμποδίζουν τη δράση αυτού του ενζύμου περιορίζοντας έτσι τη φλεγμονή που συναντάμε σε παθήσεις όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, η οστεοαρθρίτιδα, το άσθμα και ο καρκίνος.

Η γαστρίτιδα και οι φλεγμονές της βλεννώδους μεμβράνης του στομάχου, σχετίζονται με την κατανάλωση αλκοόλ. Μπορούν όμως να προκληθούν και από ιογενείς λοιμώξεις ή από τη λήψη μη στεροειδών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων όπως π.χ. η ασπιρίνη αλλά και αντιβιοτικών που χορηγούνται για την αντιμετώπιση του ελικοβακτηρίου του πυλωρού. Στην περίπτωση του έλκους οι συμβατικές θεραπείες πρέπει να λαμβάνονται σε συνδυασμό με φάρμακα τα οποία διαθέτουν αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Έτσι οι φράουλες μπορούν να αποτελέσουν μια φυσική αντιοξειδωτική λύση για το πρόβλημα.
Εκτός από τα πολύτιμα αντιοξειδωτικά, οι φράουλες έχουν πολλά άλλα θρεπτικά συστατικά και συμβάλλουν αποτελεσματικά για την πρόληψη πολλών ασθενειών. Ανάμεσα στα οφέλη της φράουλας για τον οργανισμό μας, περιλαμβάνεται η προστασία των ματιών, η σωστή λειτουργία του εγκεφάλου και η προστασία από την υψηλή αρτηριακή πίεση, την αρθρίτιδα, την ουρική αρθρίτιδα και τις καρδιοπάθειες.

Η βιταμίνη C, το φολικό οξύ και η ανθοκυάνη, μερικά από τα πολλά φλαβονοειδή που περιέχονται στις φράουλες, τα οποία έχουν εξαιρετικές αντιοξειδωτικές και αντικαρκινικές ιδιότητες, αποτελούν μια εξαιρετική «ασπίδα» για την καταπολέμηση του καρκίνου και των όγκων. Η ημερήσια πρόσληψη φράουλας, φαίνεται πως μειώνει σημαντικά την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων.

Δυστυχώς θεωρούνται από τις πλέον επιβαρυμένες με φυτοφάρμακα τροφές. Προσέχετε να μην έχουν ζαρώματα και κακώσεις, να είναι καθαρές, ομοιόμορφες, με λαμπερό χρώμα, πράσινα φυλλαράκια στην κορυφή και ευδιάκριτες μικρές τρίχες στην επιφάνειά τους. Αγοράζετε όσες έχουν μικρό, ή και κανονικό μέγεθος. Μην υπερβάλλετε σε ποσότητες, καθώς χαλούν εύκολα. Προτιμάτε να τις καταναλώνετε στην εποχή τους, καθώς το υπόλοιπο διάστημα οι ποικιλίες διεγείρονται τεχνητά. Οι βιολογικές φράουλες είναι μία καλή λύση.

Η κατανάλωση δεν ενδείκνυται σε περιπτώσεις έλκους, φλεγμονής των εντέρων και σπαστικής κολίτιδας.

Για τη συντήρησή τους, χρειάζεται να πλένονται καλά πριν καταναλωθούν διότι η τραχιά επιφάνεια τους ευνοεί τη συσσώρευση σκόνης και λιπασμάτων.

Όσον αφορά τη δίαιτά μας, οι φράουλες αποτελούν εξαιρετικό φρούτο για όσους προσπαθούν να χάσουν βάρος καθώς είναι χαμηλής θερμιδικής αξίας. Έχουν μόλις 47 θερμίδες τα 100 γραμμάρια και ελάχιστους υδατάνθρακες!

Συνοπτικά:
1. Ρίχνουν το ρίσκο εμφάνισης καρδιαγγεικών παθήσεων
2. Ενισχύουν τη μνήμη
3. Ενισχύουν το ανοσοποιητικό
4. Αντιμετωπίζουν τη δυσκοιλιότητα και το διαβήτη
5. Εξασφαλίζουν υγιές δέρμα
6. Έχουν αντικαρκινικές ιδιότητες
Τα αντιοξειδωτικά στοιχεία της φράουλας, εκτός από όλα τα παραπάνω, έχουν την ιδιότητα να εμποδίζουν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων, ενώ και η ίδια η βιταμίνη C, δίνει την ώθηση που χρειάζεται το ανοσοποιητικό για να καταπολεμήσει τα καρκινικά κύτταρα.
7. Δυναμώνουν τα κόκαλα
8. Βοηθούν στην απώλεια βάρους
9. Αποτρέπουν την τριχόπτωση
10. Κάνουν καλό στο έμβρυο

Αξιοσημείωτο είναι πως χάρη στην υψηλή περιεκτικότητα σε φολικό οξύ, οι φράουλες βοηθούν στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, της σπονδυλικής στήλης και του κρανίου του εμβρύου, ενώ το προστατεύουν και από την εμφάνιση τυχόν ατελειών και ανωμαλιών. Αν λοιπόν είστε έγκυος, εντάξτε στη διατροφή σας το θαυματουργό αυτό φρούτο και δώστε γερές βάσεις στο μωρό σας.

Featured photo editing Sanchezguru.