Tο Άγχος, η Υπεροξυγόνωση και η Διαφραγματική αναπνοή

in Evexia by

Ανοήμονες βιούσι ού τερπόμενοι βιούν.

Δημόκριτος, 470-370 π.Χ., Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος

μτφρ: οι ανόητοι ζουν χωρίς να είναι ευχαριστημένοι που ζουν.

Ο όρος άγχοςστρες) προέρχεται από το ρήμα ἄγχω, που στην αρχαία ελληνική γλώσσα σημαίνει σφίγγω ή πνίγω. Το άγχος είναι μια φυσιολογική σωματική και ψυχική αντίδραση σε μια απειλή ή σε μια αίτηση για την αντιμετώπιση απαιτητικών καταστάσεων. Όταν κάποιος άνθρωπος νιώθει στρες το σώμα του είναι σε ένταση και ο εγκέφαλος του πυροδοτείται από πολλαπλές σκέψεις. Ο κάθε άνθρωπος εκτίθεται καθημερινά σε στρες καταστάσεις. Το στρες μάλιστα μπορεί να είναι και θετικό – το λεγόμενο ευ στρες – όταν κανείς καλείται να το αντιμετωπίσει σπάνια (ή μόνο μερικές φορές) και σε περιορισμένο βαθμό. Σε αυτή την περίπτωση λειτουργεί σαν καταλύτης και τον ενεργοποιεί για να ανταπεξέλθει στις όποιες καταστάσεις. Όσο πιο συχνό και έντονο είναι το στρες, τόσο πιο δύσκολο είναι να αντιμετωπιστούν οι καθημερινές υποχρεώσεις.

 

Το έντονο στρες συχνά διαταράσσει και τους ρυθµούς αναπνοής µας. Συχνά, όταν αναστατωνόµαστε, πιάνουµε τους εαυτούς µας να αναπνέουµε πολύ γρήγορα ή/και κατά τρόπο άτακτο. Αυτό έχει ως αποτέλεσµα ο ανθρώπινος οργανισµός να λαµβάνει πολύ περισσότερο οξυγόνο απ’ ό,τι έχει πράγµατι ανάγκη, και οδηγείται έτσι σε µια κατάσταση που ονοµάζεται “υπεροξυγόνωση“. Με την υπεροξυγόνωση οι µύες του σώµατός µας προµηθεύονται αρκετό οξυγόνο, ώστε να είναι έτοιµοι να δράσουν (π.χ. να το βάλουµε στα πόδια) µπροστά σε µια επικίνδυνη κατάσταση. Συχνά, όµως, η γρήγορη και άτακτη αναπνοή γίνεται συνήθεια, µε αποτέλεσµα να υπάρχει στο αίµα πολύ περισσότερο οξυγόνο και πολύ λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα απ’ ό,τι χρειάζεται. Αυτό προκαλεί συµπτώµατα, όπως: τρέµουλο, κράµπες, ζαλάδες και θολή όραση, δύσκολη αναπνοή, αισθήµατα κόπωσης, πόνους στο στοµάχι ή το στήθος, κλπ. Τα συµπτώµατα αυτά, µέσω ενός φαύλου κύκλου, συντελούν στην παραγωγή εντονότερων αρνητικών συναισθηµάτων και αυτό σε επιπλέον υπεροξυγόνωση και δυσάρεστα συµπτώµατα.

Σωστός τρόπος αναπνοής: Η διαφραγµατική αναπνοή

Η διαφραγματική αναπνοή είναι η αναπνοή που γίνεται με τη σύσπαση του διαφράγματος, του μυός που βρίσκεται σε οριζόντια θέση ανάμεσα στη στομαχική κοιλότητα και την κοιλότητα του θώρακα. Κατά την εισπνοή, στη διαφραγματική αναπνοή, ο αέρας που εισέρχεται στον πνεύμονα φουσκώνει την κοιλιά.

Η βαθιά αυτή αναπνοή χαρακτηρίζεται από την έκταση της κοιλιακής χώρας πολύ περισσότερο από την αντίστοιχη του θώρακα.

  • Ξεκινείστε να ασκείστε ξαπλωµένος/η όταν µαθαίνετε την άσκηση. Στην καρέκλα ή όρθιος/α αργότερα.
  • Τοποθετείστε το ένα χέρι στο στήθος και το άλλο στο στοµάχι.
  • Εισπνεύστε από τη µύτη σας και αφήστε το στοµάχι σας να φουσκώσει. Έτσι χρησιµοποιείτε πλήρως τους πνεύµονές σας. Προσπαθήστε να διατηρείτε την κίνηση του στήθους σας σε ένα µίνιµουµ, χωρίς να σφίγγεστε. Σε αυτό θα σας βοηθήσει η αίσθηση  που σας δίνουν τα χέρια σας πάνω στο στήθος και το στοµάχι.
  • Απαλά και ήρεµα, εκπνεύστε από τη µύτη σας.
  • Επαναλάβετε, κρατώντας ένα ρυθµό. Στόχος είναι να παίρνετε 8-12 αναπνοές (εισπνοές και εκπνοές) ανά λεπτό.

Στην αρχή µπορεί να νιώσετε ότι δεν λαµβάνετε αρκετό αέρα, αλλά καθώς θα εξασκείστε θα βρείτε ότι αυτός ο νέος τρόπος αναπνοής είναι ιδανικότερος και ανετότερος.

Featured photo editing Sanchezguru

Source: Gif. wikipededia.org

Source: www.ibrt.gr                                        Article: Σωστός τρόπος αναπνοής: Η διαφραγµατική αναπνοή